قهرمان سازی دروغین به سبک ارتش آمریکا

قهرمان سازی دروغین به سبک ارتش آمریکا

  
به گزارش جهان، «جسیکا لینچ» یکی از سربازان زن ارتش آمریکاست که در 19 سالگی در سال 2003 به عراق اعزام شد وی سربازی است که ارتش آمریکا با ساختن ماجرای دروغین او را سرباز شجاع آمریکا نامید و کار به جایی رسید که هالیود با ساختن فیلم دورغین هجرت به سرجوخه «جسیکا لینچ» شهرت جهانی بخشید.

در این نمایش جسیکا نقش اول می شود
روایت ساختگی دولت امریکا در مورد «جسیکا لینچ» این بود که وی در یک نبرد خونین مسلحانه در حالی که به شدت مجروح بوده، به دست عراقی ها می افتد سپس یک پزشک روانی عراقی در بیمارستان او را مورد آزار و اذیت قرار می دهد؛ و سپس سربازان آمریکایی همرزم جسیکا در یک عملیات طوفانی و مسلحانه جسیکا را نجات می دهند!

وقتی پنتاگون نجات موفقیت آمیز لینچ را اعلام کرد او به یک قهرمان یک شبه تبدیل شد. رسانه ها لینچ را با جملات زیبایی همچون «آمریکا عاشق جسیکا است»، او را به اوج شهرت رساندند.

قهرمان سازی دروغین به سبک ارتش آمریکا

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که پرزیدنت بوش از بابت جسیکا لینچ بسیار خوشحال است. اما این روایت ساختگی زیاد دوام نمی آورد چرا که ماه همیشه پشت ابر نمی ماند.

سرباز لینچ ، در شهری در ایالت وست ویرجینیا به دنیا آمد او با دروغ های ارتش آمریکا به اوج شهرت خود رسید به طوری که جی.راکفلر، سناتور وست ویرجینیا درباره وی می گوید: اوبه جای اینکه از جنگ بترسد، با عزمی راسخ ضرورت جنگ را پذیرفت و شجاعانه جنگید.

قهرمان سازی دروغین به سبک ارتش آمریکا

سحنگوی کاخ سفید در باره جسیکا می گوید: به ما گفته شد که نجات سرجوخه لینچ گواهی بریک ارزش اساسی آمریکایی است: همانگونه که سناتور راکفلر در سخنان خود در کنگره گفت ما از مردم خود حمایت می کنیم.

رسانه ها با عبارات جذابی چون «آمریکا عاشق جسیکا است» وی را قهرمان کرد تا جایی که برچسب ها ، تی شرت ها ، آوازهای مردمی برای وی ساختند حتی شبکه ان بی سی قول داد برای او فیلم بسازد.

هالیود فیلم هجرت را برای جسیکا لینچ ساخت تا شهرت دورغین سرباز شجاع آمریکا کاملتر شود.

روایت ساختگی جسیکا لو رفت
پس از مدتی روایت ساختگی دولت آمریکا درباره جسیکا لو رفت: پزشکانی که جسیکا را مداوا کرده بودند فاش کردند که هیچ نشانه ای از جراحت ناشی از جنگ بر بدن او نبوده است! تازه آنها برای نجات جان وی خون بدن خودشان را به او هدیه کرده اند.

از همه شرم آورتر اینکه شاهدان عینی به بی بی سی گفته اند تفنگدارانی که برای نجات او به بیمارستان هجوم برده بودند از قبل می دانسته اند که هیچ نیروی عراقی در آن اطراف نیست.

قهرمان سازی دروغین آمریکایی ها برای روحیه دادن به سربازان

کارشناسان معتقدند که تحریف شدن ماجرای آنان توسط منابع اطلاعاتی آمریکا به نفع ارتش آمریکا بود چرا که این ارتش نیاز به اسوه سازی برای سربازان بی انگیزه خود داشت. به همین دلیل وقتی پنتاگون نجات موفقیت آمیز لینچ را اعلام کرد او به یک قهرمان یک شبه تبدیل شد.

عملیات نجات سرباز جسیکا لینچ و اطلاع‌رسانی غلط وزارت دفاع به رسانه‌ها در مورد وضعیت وی و پیامدهای تصمیم بی‌سابقه پنتاگون برای تسهیل حضور صدها خبرنگار آمریکایی در صحنه جنگ از جمله مواردی است که بارها در جنگ عراق به چشم می خورد.


داستان واقعی جسیکا چیست؟
شاه حسینی «کارشناس سینمای آمریکا»در مورد ماجرای جسیکا می گوید: یک دهه است که هالیود به قهرمان سازی و ایجاد مفاهیمی چون «ایثار و شهادت» روی آورده است و در این فیلم‌ها تصویر جدیدی از یک سرباز آمریکایی نشان داده شد.

شاه حسینی با اشاره به سناریوی نجات جسیکا لینچ توسط نیروهای آمریکایی در عراق اظهار داشت: زنی به نام جسیکا لینچ که در ارتش آمریکا در عراق می‌جنگید، در حالی که زخمی شده بود توسط نیروهای عراقی اسیر شد. رسانه‌های آمریکایی با پرداختن به این مسئله که این سرباز دختر هم‌اکنون دچار چه شکنجه‌هایی می‌شود، به مدت 2هفته فضا را درون کشورشان ملتهب کردند. بعد از 2هفته این سرباز به صورت معجزه‌آسایی توسط نیروهای آمریکایی آزاد شد. ابتدا با بیان این‌که شرایط وی نامساعد است، از مصاحبه خبرنگاران با او ممانعت شد، ولی بعد مشخص شد که همه این‌ها یک سناریو بوده است.

این کارشناس مسائل سینما در ادامه اظهار داشت: واقعیت جسیکا لینچ از این قرار بوده که وی در حالی که زخمی بوده توسط عراقی‌ها پیدا می‌شود و تحت مداوا در بیمارستان قرار می‌گیرد و حتی داروهایی در اختیار او قرار داده می‌شود که به شهروندان خود هم چنین داروهایی را نمی‌داده‌اند. در این بین عراقی‌ها با نیروهای آمریکایی تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند که می‌خواهند این سرباز را در اختیارشان قرار دهند، ولی جوابی از طرف مقابل نمی‌شوند. بنابراین تصمیم می‌گیرند با آمبولانس وی را به سمت نیروهای آمریکا منتقل کنند اما هلیکوپتر آمریکایی آمبولانس را به گلوله می‌بندد و آمبولانس مجبور به بازگشت می‌شود.

شاه حسینی ادامه داد: جسیکا دوباره در بیمارستان بستری می‌شود و نیروهای آمریکایی بعد از 2هفته آخرین فاز خود را عملیاتی می‌کنند. آن‌ها به بیمارستان بدون محافظ حمله می‌کنند و وی را نجات می‌دهند و از این عملیات نجات به گونه‌ای با دوربین دید در شب فیلم می‌گیرند که انگار او را از دل پادگان‌های عراق بیرون آورده‌اند.

قهرمان سازی دروغین به سبک ارتش آمریکا
این منتقد سینما با اشاره به وجود اتاق فکر در سینمای جنگ آمریکا خاطرنشان کرد: فهم عملیات روانی دشمن در مقوله سینما بستگی به جدی گرفتن این اتاق و تجزیه و تحلیل صحیح فیلم‌های هالیوودی دارد. متاسفانه هنوز بعضی فکر می‌کنند که ابراز این مطالب ناشی از ذهن بدبین منتقدان است. من نمی‌دانم چه اتفاقی باید رخ دهد تا چرت این افراد که می‌گویند فیلم چیزی جز حدیث نفس فیلم‌ساز نیست، پاره شود؟

گفتنی است «جسیکا لینچ» نقش اول افسانه ساختگی آمریکا را بر عهده داشت. اما نقش محوری زنان در جنگ هایی چون جنگ نابرابرانه آمریکا و عراق، به این حد، محدود نمی شود و حضور زنان آمریکایی درعراق و افغانستان گاهی به شکل سربازانی بی روحیه و هویت در صحنه مبارزه و گاهی به عنوان شکنجه گرانی بدون هویت انسانی در زندان هایی چون ابو غریب به قهرمانان کذایی آمریکا تبدیل می شوند.

این داستان ساختگی را در کنار واقعه غم انگیز «راشل کوری» دختر 23 ساله آمریکایی قرار بدهید. راشل،  فعال صلح طلب بود که به خاطر حمایت از زنان و کودکان غزه به طرز فجیعی کشته شد.
این شهروند آمریکا درست هفت روز پیش از آنکه جسیکا لینچ در 23 مارس 2003 به اسارت نیروهای عراقی در آید، در زیر بولدوزرهای اسرائیلی در غزه له شد و رسانه های پر سر و صدای دولت آمریکا هرگز نامی از وی نبردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد