زنان خیابانی قربانیان ستم مضاعف

یک آسیب شناس:

زنان خیابانی قربانیان ستم مضاعف

image

 برخی جامعه شناسان معتقدند: زنان خیابانی و دختران فراری جراحت جامعه هستند، به طوری که این جراحت چرکین در استخوان جامعه فرو رفته است و سهل انگاری در درمان این جراحت به قطع عضو منجر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری زنان ، دکتر مجید ابهری آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری در گفتگو با خبرگزاری زنان در خصوص مسئله ناهنجاری زنان خیابانی، اظهار داشت: از آنجا که ظهور و گسترش پدیده خودفروشی به عنوان یک آسیب اجتماعی و یک ناهنجاری رفتاری همواره در همه جوامع وجود داشته است، گفت: باید فکری اساسی به حال این زنان بکنیم.

وی افزود: این زنان قربانیان ستم مضاعف هستند یعنی ناآگاهی، اجبار و بی پناهی از یک طرف و طمع مردان خیابانی ازطرف دیگر، این افراد را به شکل موجودات بی پناه درآورده که پایان تلخ زندگی آنها همراه با بیماری های مختلف جسمی و روحی خواهد بود.

دکتر ابهری خاطر نشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و مخصوصا در حال حاضر نیروی انتظامی در ظرف 48 ساعت می توانند این گونه زنان را جمع آوری کنند، اما مسئله مهمتر اقدامات بعد از جمع آوری است.

به راستی کدام سازمان یا نهاد از آنها حمایت خواهد کرد؟ در حالی که بهزیستی به عنوان متولی اصلی فقط توانایی پذیرش و نگهداری 20 زن خیابانی را دارد، بقیه باید چه کار کنند؟!

کمتر از یک هفته زنان خیابانی را جمع می کنیم

چندی پیش در همین راستا، سردار حسین ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در حاشیه دیدار مردمی در مرکز همگانی ناجا در پاسخ به اینکه چرا زنان خیابانی را جمع آوری نمی کنید، خاطر نشان کرده بود که پلیس در این زمینه آمادگی لازم را دارد و می تواند ظرف مدت یک هفته همه زنان خیابانی را که به صورت علنی مرتکب جرم می شوند را جمع آوری کند به شرط آنکه دستگاهی باشد که مسئولیت این زنان را برعهده بگیرد.

وی سازمان های حامی این زنان را سازمان های مردم نهاد در این ارتباط معرفی کرده و اظهار داشت که با برخی سازمان های مردم نهاد و موسسات خیریه جلساتی را برگزار کرده اند.

ساجدی نیا مشکل زنان خیابانی را یک مشکل اجتماعی دانست و تاکید کرد که باید به این مشکل به شکل اجتماعی، برخورد کرد.

دکتر ابهری در ادامه یادآور شد: ساماندهی این گونه افراد همراه با آموزش های فنی و حرفه ای ، کارآموزی های مهارتی همزمان با بازسازی و بهپروری روحی و شخصیتی اولین قدم در راه کمک به این قربانیان است.

این آسیب شناس افزود: در مرحله دوم سازمان ها و نهادهای حمایتی باید پوشش مالی خود را به شکلی در آورند که در مقابله با تورم و افزایش قیمت ها، کمک های مالی جوابگوی واقعی نیازها باشد و در حال حاضر این گونه کمک ها، بسیار ناچیز بوده و جوابگوی نیازهای آنها نیست.

متخصص علوم رفتاری تصریح کرد: در مرحله سوم تمرکز این گونه زنان در نهادهای آموزشی و حرفه ای باید به گونه ای باشد که شخصیت و کرامت انسانی آنها حفظ شود .

وی گفت: مرکز زنان و خانواده ریاست جمهوری، شورای فرهنگی اجتماعی زنان با حمایت از برنامه های سازمان بهزیستی از نظر مادی و فرهنگی باید به یاری این زنان بشتابند چرا که حضور آن ها در جامعه تهدیدی برای سلامت جسمی و اخلاقی خانواده هاست.

دکتر ابهری اظهار داشت: بعضی از زنان متاهل به خاطر ارتباط همسران خود با این گونه زنان که آلوده به ویروس ایدز می باشند، بدون هیچ گناه و جرمی به بیماری ایدز مبتلا شده اند و از طرفی دیگر حضور این زنان در خیابان ها الگو های غلط و زشت اخلاقی برای دختران و زنان جامعه ما می باشند.

این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: با محاسبه زیان های سنگین اخلاقی، رفتاری ، فرهنگی و اجتماعی باید هرچه سریعتر در جهت فرو نشاندن این آتشفشان اخلاقی گام برداریم .